.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
70 درصد اراضی گرگان اوقافی هستند

حسن دهقان در جمع اعضای هیئت امنا مسجد روشن‎آباد گرگان اظهار داشت: اکثر این وقف نامه‎ها توسط علمای وقت آن زمان با مهر و امضا به تایید رسیده‎اند و از اثرات تاریخی شهر گرگان محسوب می‎شوند.
وی افزود: وقف نامه مسجد روشن آباد شهرستان گرگان مربوط به سال 918 هجری قمری است و یکی از وقفنامه‎های قدیمی این شهرستان به شمار می‎رود.
وی در خصوص جایگاه تاریخی سندهای اوقافی شهرستان گرگان خاطرنشان کرد: اکثر وقفنامه‎های موجود در سطح شهرستان به صورت طولانی و با خط زیبایی نگاشته شده و با وجود قدمت زیاد از متن پرمحتوایی نیز برخوردار هستند.
سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان با اشاره به اینکه اکثر رقبات موجود در شهرستان مشاعی هستند، تصریح کرد: برخی افراد از مسائل وقف آگاهی چندانی نداشته لذا برای پرداخت حقوق وقف، با اداره اوقاف مسالمت خوبی ندارند اما افرادی نیز هستند که از قبل، با حقوق وقف مشکلی نداشته و این ارتباط همچنان برقرار است.
وی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات پیش روی وقف بیان داشت: بعضی افراد از جایگاه حقوقی وقف به دلیل عدم آشنایی و اینکه چه مشکلاتی گریبانگیر آنها می شود مطلع نیستند و این اداره نیز به دلیل تجهیزات و امکانات محدود نمی‌تواند از اسکان نامشروع این قبیل افراد جلوگیری کند، ولی مردم نیز باید بدانند مکانی که از لحاظ شرعی وقف شده نماز، روزه و سایر اعمال شان پذیرفته نمی‎شود.
دهقان آگاهی بخشی مردم را از سوی رسانه‎ها در رابطه با مسائل مربوط به وقف بسیار موثر عنوان کرد و گفت: رسانه‎ها می‎توانند با پرداختن به موضوع وقف در شناساندن این مسئله و فرهنگ‌سازی آن در جامعه نقش قابل توجهی داشته باشند.
سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان با بیان اینکه 70 درصد اراضی شهرستان گرگان اوقافی هستند، ابراز داشت: برخی موقوفات شهرستان گرگان به ثبت رسیده و بعضی دیگر نیز ثبت نشده‎اند و مشکلی که در این رابطه وجود دارد به اداره ثبت اسناد و املاک باز می‎گردد به طوری که وقتی مردم به آن اداره مراجعه می‎کنند به آنها گفته می‎شود که مکان مورد نظر وقف نیست، اما اداره اوقاف با داشتن وقفنامه در قطعیت موضوع دارای مدرک است، ولی مردم با سند قرار دادن گفته ثبت و اسناد مدعی هستند./فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

d 1 آبان 1390
یکی نیست به این آقایان بگوید که 70 درصد گرگان وقفی است اولا این زمین ها در بافت قدیم گرگان واقع شده است نه جاهایی که بعدا به اصطلاح آباد شده است. ثانیا با توجه به وضعیت ارباب رعیتی معلوم نیست این وقف ها درست و شرعی باشد و زمین های زارع را به زور گرفتن و با زمین شوئی بجای پول شوئی آن را وقف کردن با کدام یک از معیارهای اسلامی و حتی رابین هودی جور در می آید. ثالثا مگر سابقه مالکیت به معنای مدرن اش چند سال است که آقایان آمده اند وقف کردن. به همه این ها باید روابط بسیار نزدیک روحانیت با بازار و تاجران و زمین داران و فئودال های قدیم را باید اضافه کرد... که این قصه سر دراز دارد...... مثلا در گرگان می گفتن زمین های یساقی وقف طایفه نورمفیدی ها است. زمین های نوچمن متعلق به رئیسی ها است زمین های .... قس علیهذا... حالا کی به این ها بخشیده و آنها اصلا کی بودن که الان بیان این حرفا رو بزنن
ابوالفضل عبدالهی 13 آبان 1391
بلسلام . بدلیل آنکه اینجانبب یک کارآفرین هستم وبرای قشر محروم ( سه دهک کم درآمدی جامعه) گام برمیدارم باعث خرسندی خواهد بود که درزمینهای کشاورزی تحت مالکیت آن مجموعه محترم و بابکارگیری اعضاء ایجاد اشتغال ودرآمد نمایم . تابه این گونه با کمک شما مسئولین محترم علاوه برصواب درایجاد اشتغال سهیم باشیم .

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.412 seconds.